Motorcyklar är en av mina passioner men då ska det vara minst 50-tal och
svenskt! Visst vore det kul med en HD, Triumph, Bultaco eller något annat
klassiskt märke men just vår svenska MC-historia intresserar mig mest.
Just nu står det två hojar i garaget - en Husqvarna och en Monark.
Mitt projekt som naturligtvis skulle varit
klart för länge sedan. Den här Husqvarnan modell 27, årsmodell 1950 hittade jag
i ett risigt skick, delvis isärplockad i ett uthus. Efter en tids övertalning så
släppte den förre ägaren den till mig. Hem i garaget och ägnade en kväll åt
skruvande, i med olja och bensin och efter mycket svett startade den!!!! Till
min stora glädje var den till 98% komplett. Det som fattas är bl a baklyktan och
locket till verktygslådan under sadeln. Men i övrigt fanns allt med.
Ett tag funderade jag på att låta den vara som den är men nu har jag bestämt
mig! Jag river isär den i atomer och lackar upp den och renoverar motorn
eftersom den definitivt är mycket sliten i allt. Det var underbart att äntligen
få tag på en "Rödmyra" som är en av mina absoluta favoriter bland svenska
motorcyklar. Just den här mc:n har ett historiskt förflutet i Dala-Järna och
enligt registreringspappren som hittades på landsarkivet i Uppsala har den haft
två ägare fram till 1964 då den anmäls som skrotad.
(Någon gång runt 1970
hade jag en "Svartqvarna" årsmodell 1946... varför var man inte mer rädd om
sakerna? För att inte tala om alla 50- och 98-kubikare som passerat revy!)
Min granne har en god vän som jag ofta sett på
besök. En dag (sommaren 2006) kom han puttrande på en otroligt fin mc. (Hade
ingen aaaning om att han hade mc). Jag var bara tvungen att gå ut på gatan och
stoppa honom för att få en titt på mc:n. Vi pratades vid en stund och jag gjorde
nog 40 varv runt cykeln och beundrade detta som råkade vara en Monark Blue Arrow
årsmodell 1954. Han berättade att han var den andre ägaren sen den var ny! Det
visade sig att den första ägaren hade bott ca 200 meter från där jag bor och nu
fanns den alltså ca 400 meter från mitt hem. Han hade köpt den i början av
80-talet och då hade den gått 3750 mil. Själv hade han sedan dess inte kör den
mer än 250 mil och hade nu stått i reservregistret sen slutet av 80-talet. Innan
vi skildes åt så sa jag mest på skoj: - Skarru sälja den där får du höra av dig!
Han log och sa inget! Jag hade inga stora förhoppningar alls om att bli ägare
till denna fina, orörda, oskruvade, i princip allt orginal, maskin. Någon månad
senare var han hos grannen igen och ropar på mig. Jag går dit och förväntar mig
en trevlig pratstund då han säger: -Jag väntar på att du ska köpa motorcykeln av
mig, intresserad? -Ojdå, visst tusan, självklart!!!!! Några dagar senare hade vi
gjort upp affären och jag var överlycklig! Att hitta en sån här pärla i nästan
nyskick från 1954 är få förunnat. Behöver jag nämna att besöket på bilprovningen
inte vållade några problem alls! Blankt papper! Det enda som fattas är
kepsen/skärmen på strålkastaren som den förste ägaren hade mist efter ett besök
i diket.