En bild från början av karriären på SJ. Skulle
tippa på att bilden är tagen i mitten av 1980-talet. Loket är en Du2 och vid denna tid gjorde denna loktyp sina sista dagar i tjänst.
En bild på en Du2: Klicka HÄR!


Länk till TÅGÅKERIET

Jag jobbar som  som lokförare sedan 1983. Min karriär i detta yrke började på SJ i Kil och blev senare stationerad i Karlstad. 1999 tackade jag SJ för visat intresse och sa upp mig för att börja på det privata järnvägsbolaget TÅGAB, eller som det egentligen heter, Tågåkeriet i Bergslagen AB, På TÅGAB så kör jag fortfarande lok men har många andra arbetsuppgifter som t ex olycksutredare, ta fram riskanalyser, trafiksäkerhetshandläggning ,mm. Några större uppgifter är att hålla kontakt med tillsynsmyndigheterna Jernbanetilsynet i Norge och Järnvägsstyrelsen i Sverige som utfärdar trafiktillstånd.

Lokförarjobbet på TÅGAB är mycket omväxlande. Vi kör i hela Sverige och Norge vilket innebär att de flesta förarna har dubbel kompetens. Ni ska inte tro att det är bara att passera gränsen. Nej, några månader på norska statsjärnvägens skola för duvning i språk , signaler och regler krävdes för att få köra i vårt kära grannland. Signalerna i Sverige och Norge har stora likheter fast betyder i många fall tvärtom.

Vi kör egna godståg till många olika destinationer i både Sverige och Norge. När man kommit tillbaka från Trondheim kanske det bär i väg till Gävle eller Västervik. You name it!  Vi samarbetar med Green Cargo och bemannar några av deras tåg. Vi har även ett gott samarbete med SJ/Merresor. Tillsammans med dem bemannar vi persontågen mellan Kristinehamn och Ludvika.

Lite blandade länkar:

Mätvagnskörningen till Narvik Nytt från TÅGAB (pdf-fil) Bilder från Norge när jag körde för Hector Rail eller "sett från hytten"  
Full fart genom Skövde (film) Möte med X2000 mellan Skövde och Moholm (film)    

 

Arbetsplats!
Arbetsplatser kan se väldigt olika ut. En av mina arbetsplatser är loket. Det finns flera olika loktyper med mycket skilda utförande i förarhytten och körtekniken skiljer beroende på lok.

Klicka här för att komma till LOKEN!